Методична робота

Як вчителю організувати свою роботу під час війни: рекомендації 

Державної служби якості освіти


У школах, розміщених в регіонах України, що не перебувають під обстрілами, поступово відновлюється освітній процес.


Під час війни школа стає осередком, який дає змогу дітям отримувати не лише знання, але й психологічну підтримку, не втрачати відчуття приналежності до спільноти. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи школи та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і нетравмівним для дітей та педагогів.

Державна служба якості освіти у співпраці з ініціативою «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), та командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України розробили поради для керівників шкіл щодо організації освітнього процесу в умовах війни.

Навчальне навантаження та вибір форм і методів навчання в умовах війни

Найбільш оптимальна та безпечна форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану — дистанційна. Корисними у цій ситуації будуть напрацьовані під час пандемії коронавірусу моделі змішаного та дистанційного навчання у синхронному й асинхронному режимах.

Під час онлайн-занять педагогам варто проводити консультації з дітьми, інтегровані уроки, навчальні заняття-бесіди, полілоги та творчі заняття.

Водночас в умовах війни варто оптимізувати навчальне навантаження. Заняття у синхронному режимі важливі для учнів, проте більше в соціально-психологічному аспекті, ніж у навчальному. Тому їх кількість на день має бути принаймні вдвічі меншою, ніж під час дистанційного навчання в мирний час. Решту часу варто присвятити роботі в асинхронному режимі: 

       спілкування у месенджерах;

     робота з онлайн-ресурсами (наприклад Всеукраїнська школа онлайнНа урок тощо);

  • виконання дітьми вправ та завдань, що передбачають психологічне розвантаження, техніки врегулювання емоційного стану тощо.

Завдання можуть передбачати читання літератури, перегляд фільмів, малювання, ліплення, інші творчі заняття, що можуть допомогти зняти психічне та емоційне напруження.

Методи роботи з учнями слід добирати відповідно до навчального предмета, віку дітей та їхніх інтересів. Перевагу варто надавати проблемним, пошуковим, творчим методам роботи. В умовах війни бесіда або діалог кращі за інструкції чи розповіді, а творче завдання — за вправи. Онлайн-ігри, як можна використовувати під час навчання: «365° за шкалою медіаграмотності»«Пригоди Літератуса» і «Медіазнайко».

Оскільки використання групових, колективних форм роботи є ускладненим в умовах дистанційного навчання, варто робити акцент на дискусійних, партнерських варіантах і формах актуалізації опорних знань та закріплення теоретичного матеріалу, що сприятимуть розвитку актуальних соціальної та громадянської ключових компетентностей.

Обираючи методи роботи, важливо пам’ятати, що діти обмежені в ресурсах. Тому досліди, проєкти, творчі завдання варто застосовувати обережно, враховуючи наявність в учнів необхідного обладнання.

Домашні завдання, що передбачають виконання навчальних завдань із предметів, варто звести до мінімуму. Втім школи та вчителі можуть це регулювати залежно від ситуації, емоційного стану та потреб дітей.

Розклад занять

Розклад занять в умовах війни має бути гнучким та регулюватися залежно від поточної ситуації. Час початку першого уроку варто змістити принаймні на годину пізніше, оскільки діти можуть погано спати вночі через повітряні тривоги або психологічно нестабільний стан.

Робота педагогів

Учитель має академічну свободу й може самостійно визначати кількість годин на вивчення тієї чи іншої теми, обирати програмне забезпечення, методи та форми організації навчальної діяльності учнів.

В умовах війни вчителям варто переглянути календарні плани до кінця навчального року і спланувати вивчення предмета у найбільш зручний для учнів спосіб, створюючи для дітей комфортну, довірливу обстановку.

Оскільки освітній процес здійснюється переважно із застосуванням технологій дистанційного навчання, не зайвим буде повторити з дітьми правила роботи з онлайн-платформами, взаємодії у хмарних сервісах, інструменти спільної роботи з документами та засоби групової діяльності й комунікації.

Під час проведення онлайн-занять бажано залучати учнів до активної роботи, висловлювання своїх ідей та пропозицій, надавати можливість їм спілкуватися між собою.

Доцільним також буде проведення індивідуальних зустрічей з новоприбулими учнями з метою представлення закладу освіти як ефективного та безпечного освітнього простору і/або створення стислих інформаційних листів аналогічного змісту.




Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти, у 2021/2022 навчальному році

Наказ МОН № 232 від 28.02.2022 року



МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

№ 232 від 28 лютого 2022 року

Про звільнення від проходження державної
підсумкової атестації учнів, які завершують
здобуття початкової та базової загальної
середньої освіти, у 2021/2022 навчальному році

Відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту», Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 року № 338-р «Про переведення єдиної державної системи цивільного захисту у режим надзвичайної ситуації», пункту 3 розділу І, пункту 6 розділу IV Порядку проведення державної підсумкової атестації, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018 року № 1369, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 січня 2019 року за № 8/32979, та з метою збереження життя і здоров'я учнів в умовах воєнного стану НАКАЗУЮ:

1. Звільнити у 2021/2022 навчальному році від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти.

2. Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Єресько О.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр                               Сергій Шкарлет









Проведено засідання педагогічної ради

в Підлісецькому ЗЗСО І-ІІ ст.

         Відповідно до річного плану закладу освіти на 2017-2018 н.р. 01 грудня 2017 року відбулося друге засідання педагогічної ради. На порядок денний було винесено три питання:
1. Організація пізнавальної діяльності учнів на окремих етапах уроку.
2. Про  роботи педагогічного колективу школи серед неповнолітніх з попередження шкідливих звичок та формування здорового способу життя.
3. Стан ведення учнівських щоденників.
Засідання педради проходило під головуванням директора школи Пемпуся Ігора Володимировича. Він виступив з детальною доповіддю по проблемі організації пізнавальної діяльності учнів на окремих етапах урок,в якій зробив акцент на важливості активізації пізнавальної діяльності школярів в процесі навчання, адже від цього залежить успішність формування життєвих компетентностей учнів. Глибоко проаналізував роботу вчителів школи з реалізації цієї проблеми в освітньому процесі.
Завжди залишається актуальним питання попередження шкідливих звичок та формування здорового способу життя серед підростаючого покоління, адже це наше майбутнє, про це у своєму виступі наголосила заступник директора школи Світа Галина Іванівна. Щоденник -  це не тільки шкільний документ в якому виставляються оцінки за успішність, а й засіб для тісного спілкування між класними керівниками та вчителями з однієї сторони, та батьками учнів з іншої. Про це сказала у своєму виступі, по третьому питанні, заступник директора школи Світа Галина Іванівна. Також вона проаналізувала стан ведення щоденників учнями, наголосила на недоліках.

Активну участь в обговоренні  питань педагогічної ради взяли вчителі школи: Маскаль Г.М., Голубко Е.Г., Пемпусь Д.В., Поцілуйко О.М., Пемпусь Б.М., Дебера Я.А., Мудрагеля О.Р. Присутні на педраді прийняли відповідні ухвали, які сприятимуть кращій роботі педагогічного колективу та покращать ефективність освітнього процесу. 


Загальношкільні батьківські збори
   У Підлісецькій ЗОШ І-ІІ ступенів 03 жовтня 2017 року були проведені загальношкільні батьківські збори. Присутні обрали головою зборів Пемпуся І.В., а секретарем - Синицю М.Р. Далі учасники зборів затвердили такий порядок денний:
1.Про підсумки роботи школи у 2016-2017 н.р. та завдання на 2017-2018 н.р. 
2. Про деякі аспекти реформування освіти України; «Нова українська школа». 
3. Батьківський всеобуч: Як допомагати дітям, щоб вони були успішними в навчанні та житті.
4. Переобрання батьківського комітету школи.
Пемпусь І.В., директор школи у своєму виступі ознайомив батьків з такими аспектами роботи школи, а саме:
  • соціальний паспорт школи;
  • педагогічний склад;
  • навчально-методична робота;
  • виховна робота;
  • стан забезпечення підручниками;
  • робота ДНЗ;
  • організація та стан харчування;
  • опалення школи, дотримання температурного режиму;
  • підвіз учнів.
  Директор школи довів до відома батьків про роботи, які були проведенні у школі при підготовці до нового навчального року: ремонт відмостки та доріжки біля школи, заміна каналізації, ремонт класу для занять фізкультурою, поточний ремонт класів, часткова заміна підлоги та інше.
  По другому питанню порядку денного Пемпусь І.В. ознайомив батьків із деякими змінами, які будуть відбуватися в освітній галузі за новим Законом України «Про освіту». Світа Г.І. заступник директора школи розказала про особливості в освітньому процесі в початковій школі за програмою «Нова українська школа».Після чого відповіла на запитання батьків.
Світа Г.І. провела батьківський всеобуч про те, що заважає та що сприяє дітям бути успішними в навчанні, наголосила про партнерство між батьками та учителями при вихованні та навчанні дітей.
На завершення зборів було обрано батьківський комітет
школи на 2017-2018 н.р. 
Присутні на зборах батьки з великим зацікавленням сприймали інформацію та взяли активну участь в обговоренні всіх питань порядку денного.

Педагогічне новаторство: ретроспектива і сучасність
  
 На базі Підлісецької ЗОШ І-ІІ ступенів під керівництвом Пемпуся І.В. 3 листопада відбулося педагогічне читання на тему : «Педагогічне новаторство: ретроспектива і сучасність».
  Заступник директора з навчально-виховної роботи Світа Г.І. ознайомила педагогів з планом проведення педчитань та представила виступаючих.
     Маскаль Г.М., вчитель математики, в своєму виступі зазначила , що на сучасному етапі освіта виступає одним із головних чинників розвитку людини. Економіка знань, інформаційна економіка, побудова високотехнологічного і громадянського суспільства, трансформація інститутів, що відповідають вимогам теперішнього часу - все це ґрунтується на освіті і вихованні. Тому пошук нових, більш ефективних моделей навчально-виховного процесу та вивчення досвіду педагогічного новаторства є актуальною і своєчасною проблемою. Дебера Я. А., вчитель зарубіжної літератури,підвела підсумки і сказала , що сталий розвиток України потребує трансформації педагогічної діяльності і технологій педагогічно-виховного процесу, підвищення якості і ефективності Української освітньої системи. Тому дослідження у сфері педагогічного новаторства набувають особливого значення, а досягнення і досвід доцільно широко використовувати і впроваджувати у практику.
В обговоренні виступу взяли участь всі педагогічні працівники.

Декада молодого педагога
 На базі Підлісецької ЗОШ І-ІІ ступенів під керівництвом Пемпуся І.В. з 23.10 по 27.10 проходила Декада молодого педагога на тему: «Формування особистості вчителя - основа розвитку освіти».
  Завдання школи у роботі з молодими вчителями : сприяти постійному творчому зростанню, формуванню педагогічної майстерності;допомогти у плануванні та організації роботи з питань модернізації навчально-виховного процесу;впроваджувати передові методи у викладанні; правильно обирати форми, методи й засоби навчання.
Заступником директора Світою Г.І. з молодими педагогами було проведено:
  1. Круглий стіл «Сто порад учителю».
  2. Дидактична гра «Навчи дитину вчитися».
  3. Психологічний тренінг «Я - особистість».
  4. Анкетування «Проблеми, пошуки, знахідки».
  5. Огляд методичної виставки «Мої педагогічні уподобання».
  6. Відкриті уроки у молодих педагогів та їх наставників.
 Молодими педагогами Мудрагелею О.Р. було проведено відкриті уроки у 5 класі з польської мови на тему : «Моя родина» та у 8 класі з зарубіжної літератури : « Лірика. Види лірики в Давній Греції й особливості їх розвитку». Пакліковською І. М. було проведено урок з фізики у 8 класі на тему : « Агрегатні стани речовини. Кристалічні та аморфні тіла. Наноматеріали».
Щоб правильно намітити шляхи
Індивідуальної допомоги вчителю,
Необхідно глибоко вивчити систему
його роботи ... та ознайомитись з тим,
Як він працює над підвищенням
Теоретичного і педагогічного рівня
В.О. Сухомлинський

Немає коментарів:

Дописати коментар